„A vilg sora most mr sok ezer v ta vltozatlanul folyik, nemdebr? s az egyetlen dolog, amit az ember az llatnyelvbl rt, annyi, hogy ha a kutya a farkt csvlja, ezzel azt akarja mondani, hogy jkedvem van!" - rta Doktor Doolittle s az llatok cm knyvben, 1955-ben Hugh Lofting. A vilg sora azta is nagyjbl vltozatlan, s valljuk be, a helyzet a mai napig nem lett sokkal jobb. Lteznek persze etolgusok, akik ismerik az llatviselkeds rejtelmeit, m a gyakorl ebtart mg mindig lnyegesen kevesebbet rt meg ngylb trsnak beszdbl, mint a kutya a minkbl.
Termszetesen senki sem szletik tudsnak - a tudst meg kell szerezni. Sok vnyi gyakorls utn persze sszegylik az embernek nmi tapasztalata, m a kezd kutyatart rgvest a mly vzbe kerl, mihelyt hazaviszi a kedves kis gombcot - s persze ilyenkor lenne szksge a legtbb ismeretre, hiszen a kutyval val egsz ksbbi kapcsolatt az els nhny hnap fogja meghatrozni. Hiba gyjti utna veken t a tapasztalatokat: klykkorban flrenevelt kutyja nem fog hrom-, t- vagy tzvesen megvltozni. Radsul azt a kpet, amelyet ilyenformn kialakt magban a kutyrl, sajnlatos mdon el fogja torztani az a krlmny, hogy a modellt nem szakszeren felnevelt, kiegyenslyozott, termszetes viselkedsformit mutat egyed szolgltatja, hanem akaratlanul is elrontott, tves viselkedsi smkat mutat llat. A legjobb plda erre az az ebtart, aki klykkorban vatossgbl (hiszen a kiskutya „mg nem engedelmes") llandan megktve tartja kedvenct, ksbb pedig azrt nem engedi el, mert verekeds - s magtl sohasem fog rjnni, hogy az sszefggs fordtott: a kutya attl lett agresszv, hogy mindig przon van.
A lelkiismeretes, elsznt kezd persze knyvtrnyi szakirodalmat vsrol, ami rendjn is van, hiszen a knyvekbl, jsgokbl rtkes ismeretek nyerhetk, m ez nmagban nem elg. Hiszen ha a tudst meg lehetne szerezni pusztn olvass tjn, felesleges volna iskolba jrni: elg lenne megvsrolni a tanknyveket! Ha valami nem teljesen rthet, a knyvet nem lehet krdsekkel ostromolni, nem beszlve arrl, hogy itt llnyekrl van sz, ami magban hordozza azt a lehetsget, hogy risiak lehetnek az egyedi klnbsgek - minden kutya ms s ms, akrcsak az emberek. Az a mdszer, ami az egyiknl bevlt, csdt mondhat a msiknl.
A kutyaiskolkban az ebek mellett a kezd gazdk is oktatsban rszeslnek, ami nemcsak magra a sporttevkenysgre van hatssal, hanem a htkznapokra is. De mit tegyen az, akinek ideje, egszsgi llapota vagy brmely ms krlmny nem engedi, hogy rendszeres kutyakikpzsben vegyen rszt? Vgtre is a legtbb vrosi kutyt nem sportclbl hanem egyszeren csak trsknt tartjk! Szerencssnek mondhatja magt az a „zldfl", akinek sikerl sszebartkoznia egy igazn nagytuds „kollgval", s a napi stk sorn kifaggathatja; ha erre nincs lehetsg, akkor szegny kutya bizony ksrleti nyl marad. Mg remnytelenebb a hzrz eb helyzete: vele tbbnyire nem stl senki, gy mg az eslye sincs meg annak, hogy akr a gazdja, akr maga elleshessen nhny fortlyt - ki-ki a sajt tapasztaltabb fajtrsaitl.
A vilg tele van veszlyforrsokkal, s az ember szmtalan mdon igyekszik kikszblni ezeket, cskkenteni a baleset kockzatt. Mostanban - amgy pestiesen szlva - „a csapbl is az folyik", hogy milyen veszlyt jelenthetnek a fegyelmezetlen, helytelen viselkeds kutyk a krnyezetkben l emberekre, elssorban a gyermekekre. Mi, kutysok persze gy vljk: ezt a veszlyt eltlozzk, m ha nem gy van, akkor a dolog mgtt risi ellentmonds rejlik. Ms olyan tevkenysgek, amelyek veszlyesek lehetnek, csak engedllyel vgezhetk, valamifle tanfolyam elvgzse utn. Az ember nem vezethet jogostvny nlkl autt vagy motorcsnakot, nem vsrolhat paprok hinyban vadszpuskt, de mg a horgszshoz sem elg a pecabot. Kutyt viszont brki tarthat, fggetlenl attl, hogy konyt-e valamennyit hozz, avagy megrekedt a Lofting ltal jelzett szinten.
Nem ktsges: az ebtartst „jogostvnyhoz" ktni meggondolatlan lps volna. gy is tmrdek gazdtlan llat vr gazdra - kr volna akadlyokat tmasztani azok el, akik szvesen befogadnk ket. Nyilvn szp szmmal lennnek olyanok is, akik nem mennnek t a vizsgn, holott mr van kutyjuk - tlk sem lehet csak gy elkobozni az llatot, meg aztn nem is lenne hov tenni. Az azonban megfontolst rdemel: nem volna e clszer sszefogni az rintetteknek, s megszervezni a kutyatartk iskoljt - ha nem is ktelezen, de legalbb nkntes alapon? Az nkormnyzatnak joga s feladata szablyozni az llattartst, eljrni az ezzel kapcsolatos gyekben; alapos okkal gyanthat, hogy kevesebb lenne a dolga, ha legalbb a tudatlansgbl szrmaz bonyodalmaknak sikerlne elejt venni. Az llatvd szervezeteknek alapvet clkitzse az ember s az llat kapcsolatnak harmonikusabb ttele, az anyagi htteret pedig a kutyaeledelt s -felszerelst gyrt cgek biztosthatnk, akik ezton biztosan clba juttathatnk reklmjaikat...
A kutyval kapcsolatos ismeretterjeszts azonban nem korltozhat egyedl az ebtartkra. Az utcn stl kutya ltezst knytelen tudomsul venni az is, aki nem tart llatot. Olyan ez, mint a kzlekeds: senki nem mondhatja azt, hogy „nekem nincs autm, teht nem alkalmazkodom azokhoz, akiknek van". A gyalogosnak nem kell KRESZ-vizsgt tennie, de vannak szablyok, amelyeket neki is ismernie kell. Meg is tantjk minden gyereknek az iskolban, hogy merre nzzen, mieltt lelp a jrdrl, s hogy mit jelentenek a jelzlmpa sznei.
Akrcsak az autbaleset, a kutyaharaps lehetsgnek is fokozottan ki vannak tve a gyerekek, hiszen futnak, labdznak s mg szmtalan olyan dolgot tesznek, ami a kutya figyelmt felkelti. Tbbsgk vonzdik a kutyhoz, de csak kevesen tudjk, hogyan kzeltsenek hozz. Az idegen kutyval szembeni viselkeds szablyait idejben el kellene sajttania minden csemetnek. Ez megoldhat volna kzvetlenl az iskolsoknak, vodsoknak tartott foglalkozsokkal, de a pedaggusoknak szl kpzssel is. Az a sokat hangoztatott szlam, mely szerint a kutya kiszmthatatlan, puszta tudatlansgon alapszik: a kutya kiszmthat, ha idejben megtanuljuk kiszmtani.